19 Ogos 2005

pagi tu sibuk dah sedara mara mai umah tolong ... wahh teringat yerr.... ketika... saat-saat nak di tukar milik... nak ditukarkan penjaga tu......

petang tu lps asar... aku bersalin salin baju .. aku ckp ngan ibu aku nak gak cam ibu.. ibu dulu punya laa byk baju tukar tukar..ghee~~ ibu ckp tu arwah nenek yg buat semua.. ibu pakai jer.. 3 jenis baju aku pakai... satu hindustan.. korea ngan org negeri nyer baju.. kalu tak silap aaa.. (gambar tidak akan dipaparkan harap maklum)...

lps maghrib... pihak lelaki sudah sampai... sbenarnya atur cara majlis lps isyak.... tapi seperti biasalaa.. ayah ku seorg tentera.. maknanya lps isyak ttp betui betui lepas isyak yerr.. kan isyak tu panjang waktunya... dan juga tok kadi yg nak nikah kan aku tu ada lagi satu majlis akad nikah gak... kalu sblh lelaki lambat.. maknanya tok kadi p majlis satu lagi tu....so di jadi kan cerita ayah aku suruh dtg awal.... kan senang!

aku kegelisahan dlm bilik tu kejab dok atas kejab dok bawah.... kejab senyap kejab bercakap lelebih... ghee~~ tapi yg pasti aku gelisah....

di panggil aku utk duduk di bwah....erk turun bawah ... aku dah kelam kabut... sbelum turun tu ada baby menangis begitu kuat.. yer tu laa alia yasmin.. ada makcik tu suruh aku baca selawat dan sembur kat dia... aku yg blur masa tu pun ikut kan aje.. ghee~~

so dah dok.. diorg dok ckp apa tah.... last ayah ku datang.... masa tu dia ckp ngan aku ni...

"liza.. ayah nak nikah kan kau ni..." dia senyap...
dan bercakap lagi " liza ayah nak nikah kan kau ni" aku jadi blur masa tu.. dan terus menulis dan sign.... last dia sebut lagi
" liza.. ayah nak nikah kan kau ni" aku angguk dan dia berlalu.....

bila pikir balik... selamat 25 tahun dia jaga aku.. cukup pakai, cukup minum.. segalanya bagi cukup didikan agama.... kalu org tgk aku silap... aku yg silap.. bukan ibu bapa ku! mereka cukup sempurna mendidik ku... love both of you...

dan saat seketika itu.... seteleh selesai semua nyer.. aku kini hak milik suami ku.... sehingga kini... terima kasih menjaga saya... semoga kita kekal abadi hingga ke akhirat kelak.... insyaAllah..


taat kepada suami....

- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya semasa suami tiada di rumah.
- Tidak cemberu di hadapan suami.
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami.
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya.
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan fizikal dan kecantikannya serta kebersihan rumahtangga.


insyaAllah

with love
liza ramli

No comments:

Post a Comment