list list listt

tetiba nak tulih lagi erk... lani dah nak masuk 5 bulan aku mengandung... byk benda aku kena buat sblm aku melahirkan zuriat ni... walaupun lagi 4 bulan tapi dlm pikiran

1. masa aku masuk spital anak-anak kena dok ngan MIL. So preparation... baju anak-anak, susu...
2. masa aku dah keluar dari spital.. sure aku kena dok umah MIL.. so apa plak preparation
3. masa aku kat KL plak preparation lagi.. byk nyer nak kena pikirrrr

takper list down satu satu... baruuuuuu tau camna nak buat... betui dakk..

perancangan tu penting selebih nya Allah yg tentu kan

with love
liza ramli

bertahun tak bukak...

tetiba mood hari ni nak tulih dlm blog.. boleh gjitu... oh penyampaian saya sama jer.. tak lebih tak kurang... tah bilaa laa post aku di post kan malas jugak laa lani yerr

lagi pun mood semua mereng tah kemana yerr.. susah nak capai dah... tapi dlm senyap senyap....

alhamdulillah.... dllm tak diam dlm perut ku dah ada baby... insyaAllah bulan depan 5 bulan...

bersyukur sgt sgt.. tak sangka plak nak mengandung lagi.. tapi rezki dah Allah kasi.. kita terima sahaja....

with love
liza ramli

".. .."

Talk is CHEAP, actions are expensive.
Don't talk about it until you're able to afford the action

"AIR SEMBAHYANG '

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini'.
Penjelasan nombor 1 :
Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


2..
Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini'.
Penjelasan nombor 2 :
Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3.
Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini'.
Penjelasan nombor 3 :
Ahli syurga diberikanhisab-hisabnya di tangan kanan .

4..
Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini'.
Penjelasan nombor 4 :
Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5.
Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu'.
Penjelasan nombor 5 :
Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6.
Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini'
Penjelasan nombor 6 :
Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7.
Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.'Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi
titian Siratul Mustaqqim'.

Penjelasan nombor 7 :
Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8.
Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,'Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat'
Penjelasan nombor 8 :
Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri
.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?


Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?


Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?


Bersyukurlah dan bertaubat selalu. Ikhlas kerana Allah.

with love
liza ramli

9 - Official Trailer



assalammualaikum

bertemu kembali.... sekejab ada sekejab takder erk tu semua biasa jer.... hehehhe

ok ari ni saje nak cerita pasal cerita '9' ni.... best gak tgk.. byk adegan lawan lawan laa...

A rag doll that awakens in a post-apocalyptic future holds the key to humanity's salvation.

Director:

Shane Acker

Writers:

Pamela Pettler (screenplay), Shane Acker (story)

smlm kat HBO.... layan gambar ngan anak-anak....

with love
liza ramli

sahabat?

asslaammualaikum.....

kalau kita bersahabat dengan orang baik? kita ikut tak cara dia? saya rasa... saya ikut.. sbb kalu berkawan ngan org baik kan... mmg nmpk perkara baik jer.. susah nak sentuh bab negetif... dia solat kita ikut.. cara berpakaian pun kekadang ikut.. sbb walaupun bertudung style dia smart.. cantik tidak menampak susuk tubuh tu yg saya suka..

sebagai contoh di FACEBOOK.. byk ustad ustad... ustazah ustazah.. lagi lagi contol model kita cam wardina syafiahh...

Wardina Safiyyah OfficialPage Have a good day...yang sempat Duha... mari kita solat...barakah Allah akan bersama kita InsyaAllah....!


korang rasa korang nak buat tak? nak tak? sure korang p buat... saya yakin!!!!

sesape yang tengah mengadap fb ni....jom kita pakat2 solat dhuha tok sapa 15 minit pun....murah rezeki.....jom

tgk satu lagi contoh.... sapa tak mo.. benda baik bergerak laa dengan baik... insyaAllah...


kita berpijak di bumi Allah semata mata pinjaman, yg kekal abadi di akhirat kelak...

ayuh kita cari ilmu utk di dunia dan akhirat

akhir kata... cinta yg selalu terpesong adalah aku... dan cinta DIA pada kita senantiasa...

renung-renungkan dan selamat beramal....

t u _ _ _ G

huhuhuuh pagi tadi jalan jalan tgk blog org.. sekali ternampak satu blog mengatakan sebegini... salah satu ayat dlm blog tersebut:

"islam dah bagitau..wanita wajib menjaga aurat..wajib bertudung...!!
bila di perancis tak bole pakai tudung masuk paper...
bila di london tak bole pakai tudung masuk paper..

di malaysia..bila tak pakai tudung..mengandung!!!


so saya pun tulih laa dlm FACEBOOK... pendapat org kan.... ada jugak betul nya....


tapi saya ada burak dengan seorg jejaka dari N9.. walaupun kenal.. tapi tak pernah burak depan-depan.. segan sebenarnya.. kalu berselisih pun panggil nama jer..

heheheh salah satu ayat yg saya tak leh lupa
"bukan bila tak pki tudung mengandung...bila da mengandung baru nak carik tudung"

nak cari salah siapa pun tak leh nak ckp.. kekadang ibu bapa dah bagi terbaik untuk kita.. dah nasihat sebaik mungkin kat kita... tapi kita!! diri kita!! camna nak ckp pun semua terpulang pada diri sendiri...

alhamdulillah.. sesetengah org pernah bercerita pada saya...
"haa lps masuk ni.. baru pakai tudung....
"
"saya jumpa mamat ni saya bertudung.."
" saya dah berkahwin baru bertudung.."

saya ucap syabas dan tahniah pada mereka yg menyedarkan sahabat utk memakai tudung... pahala tu... semoga kekal sehingga akhir hayat..

tau tak... tudung tu pelengkap badan kita... betui tak saya cakap?... betui dakk?.. tutup mana mana yg tak perlu nmpk... rambut tak yah diurus.. ohh hari ni nak buat sanggul mak limah.. haa bangun laa pagi... kalu bangun pagi tu solat subuh tak per laa gak.. bangun semata mata rambut tu..... tapi apasalah nyer practice bgn pagi.. haa lps azan jer terus aku aku buat sanggul mak limah.... tanam dlm diri sendri.... insyaAllah

saya bukan ahli ulamak bercakap.. tapi saya suarakan pendapat.. kalu rasa pendapat saya ni terok maafkan saya... SEKADAR NASIHAT MENASIHATI...

ha camna saya leh pakai tudung? huuhuhuh

rasanya sekali jer ayah saya cakap " tak mo pakai tudung ke?" masa tu saya duduk bersama arwah nenek dan atuk saya serta makcik... sbb apa dia kata cam tu.. sbb masa tu saya dah jadi "gadis" so bermula titik tu saya berjinak jinak... sekolah menengah dah full pakai tudung... alhamdullillah..bukan nak bangga diri atau apa...cuma bercerita.. saya pun pernah muda remaja.. tapi yg pasti didikan ibu ayah.. love both of u!! semoga iman saya ttp kuat.. jgn ada SEBAB saya menanggalkan tudung saya ini.. kalu boleh nak pakai yg terbaik utk diri saya....

maafkan saya.. jika coretan saya kali ni ada menyinggung mana mana pihak.. sekadar ingat mengingati.. sekadar nasihat menasihati...

syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suaminya
syurga seorang anak di bawah tapak kaki ibu nya
carilah pahala sebelum dtg 5 perkara kepada mu!!

renung-renungkan dan selamat beramal...

with love
liza ramli

saya....

hati gelisah.. jiwa merasa....

sebenarnya nak cerita yg nenek saya dok spital... ahad dapat gak bertemu nenek.. isnin saya dah balik penang..

semasa saya melawat nenek saya... sebelah katil nenek saya tu ada makcik yg badan tak berupaya nak angkat sendiri... biasa aa bila sakit sakit ni byk yg nak bercerita.... makcik tu cerita laa kat makcik saya yg menjaga nenek pada hari itu.. aku ni jenis dengar jerr... dia dok kata laa "saya ada 2 org anak.. dua dua lelaki... yg ni menantu saya... nmpknya ni jer laa yg boleh harap.. yang satu lagi tu... hmm tak abis org tua tu ckp" dia tersenyum jer.. aku menganggung jer laa..

sebenarnya kesian kat anak dan menantu tu kan (yg tak tolong sgt tu kan) sbb apa? sbb masa ni laa kita nak tabur bakti kat dua org tua... masa sakit ni belai laa dia semahu nya.. kalu bukan hari tak buat.. mungkin esok dia takder... sapa merana? sapa terkilan? aku ckp byk pun tak guna.. kalu manusia di bg akal fikiran sila laa guna.. JIKA jadi pada aku suatu hari nnt.. aku pun kena guna akal dan fikiran.... kena ada persefahaman.... dan tolong menolong antara satu sama lain....

with love
liza ramli

tenangkan

saya tak tau laa bagi korang... tapi bg aku... wall aku kali ni rasa buat aku tenang jer... mcm takder apa masalahkan.. ghee~~

kehidupan ni sbnrnya putih... cuma kita jer mencorakkan kehidupan itu

with love
liza ramli

My Sister's Keeper


heheheh dah bercerita apa tgk kat HBO semlm (20.1.2011).. huhuhhu kali ni cerita sedih!!! heheheh tak tgk dari awal tapi... uwaaa sedihnyerrr...

Anna Fitzgerald looks to earn medical emancipation from her parents who until now have relied on their youngest child to help their leukemia-stricken daughter Kate remain alive.

Director:Nick Cassavetes

Writers:Jeremy Leven (screenplay), Nick Cassavetes (screenplay), and 1 more credit »

cerita ni aku nangis jer (mungkin disbb mood pun yer)

with love
liza ramli

the story of us

salam...

tetiba nak bercerita apa yg saya tgk di HBO semlm (19.1.2011)... hmm best gak cerita ni... dibuat tahun 1999... lama tu beb baru aku leh tgk... so ketinggalan... heheheh janji aku tgk...


Ben and Katie Jordan are a married couple who go through hard times in fifteen years of marriage.

Director:Rob Reiner

Stars:Bruce Willis, Michelle Pfeiffer and Colleen Renniso


heheh layan waktu busan dan anak cuti sekolah jer kalu tak kul 10.30 dah masuk titun... huhuhuuh

so sesapa yg berkesempatan tgk mlm ok laa.. siaran ulangan tidak pulak kami tauu....

with love
liza ramli

Hilangnya cintamu....

Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Hingga engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

kusebut namamu
disetiap doaku
bangkitkan setiap
kenangan tentangmu
yangku dapat
hanyalah bayangmu

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana


Uuu…

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

.....
Dalam harapan ...uuuu

tetiba rasa sunyi dan kosong... cinta aku padaNya masih belum menebal lagi... mungkin?

with love
liza ramli

BIRTHDAY NANA

BUAT ADIK YANG TERSAYANG!!!

NOORLIYANA BINTI MOHD RAMLI...

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-23...

KEHADIRAN PENYERI SUASANA KEHIDUPAN KAMI!!


GAMBAR TAKDER LAA PULAK... TAKPER JANJI AKAK TAU NANA MMG CUTE!!! AUWWW


WITH LOVE
LIZA RAMLI

gadis dan bunga

salam....

begitu laa tajuk pada hari ini... gadis dan bunga!! kisah ini berlaku pada sabtu petang... heheheh

buat nur hannah.. ibu love u....

with love
liza ramli

:)

ptg sabtu camni... busan dan mengantuk tapi mata tu ak leh nak tido.. sbb bila tido jer ada org menangis... tutup kejab jerr ada menjerit... ghitu laaa.. ada anak baru nak membesarkan....

selesai sudah buat kerja umah tgh hari tadi.... mencuci malam tadi pagi ni just sidai... sat ni sblm nak turun padang kan.... nak angkut semua baju.. malam karang just lipat jer...

niat mlm ni nak masak macaroni jer... mlm mmg takder mood nak makan nasi.. tapi hadi suka yg bersup-sup.. camna pulak yer tu.. pandai laa ibu yerr...

sekali lagi... sekali lagi saya nak mengatakan alhamdulillah dah 2 hari bercd... tak guna pampes lagi... cuma nak tambah stock jer ni... tunggu akhir bulan camna keadaan...

apa pun kita lakukan hari ni dan akan dtg hadapai laa dengan tenang!!!

with love
liza ramli

cun seyy!!!

malam.. takder buat apa godek sana godek sini... sekali terjumpa bekas yg amat menarik perhatian ku.... cun takkk?? (gambar dibawah)Development Drink Set, RM89

2 different colours : Orange and Green

Developmental growth The special mOmma gift sets are designed to follow the various stages of your baby’s growth and learning step by step, supplying a useful and complete product for weaning.Three stage levels Stage 1: 4m+, feeding bottle, round and ergonomic for your baby’s tiny handsStage 2: 6m+, non-spill and dual handle system can be fitted to the cup. Baby learns to grip the dualhandles Stage 3: 8m+, cup with straw and single handle system can be fitted to the cup. Baby starts drinking from the straw using the single handle. Gift Pack Easy drink comes in a modern and cool packaging which can be a nice gift idea.

heheh nmpk dlm FB laa ni.. penangan segala jenis... wakakak blum lagi diutuskan mau beli ker ta.. sbb dah nmpk cute sgt.. cam nak grab jerrr... oh.. dia nick name Love BabyKoala dalam fb tauu...

with love
liza ramli

ber CD ing...

sibuk???.. yer sibuk.. isnin ni lagi sibuk... ghee~~

alhamdulillah... diam tak diam aku dah kumpul 16 cd.. so tiap hari kena cuci.. kena jadi ibu mithali.... tapi mmg suka sgt.. kalu anak berak tu cam relaxx jer kan.. yer laa takyah terus buang.. just nak buang poo dia then cuci... kalu pakai pampes.. tiap kali nak buang tu rasa sedih.. alahai camna laa proses nak hilangkan pampes tu berlaku.....

kira dlm keadaan sekarang aku berjimat cermat jugak utk family aku walaupun nafsu ku untuk mengumpul lagi 20 helai belum terlaksana... mintak mintak laa nuffnag ni kasi RM600.00 kat aku... baru cukup semua CD yg di berikan.. ghee~~ boleh ghitu....

dlm ekonomi rumah tangga sekarang ni baik aku berjimat cermat kan... CD ni bukan takat kedua anak ku akan pakai.. kalu diberi rezki lagi.. insyaAllah leh pakai kan kat adik-adik-adik mereka... eh!! nak ikut kak anim la 6 org....

dan saya harap org akan faham.. yer la dlm pikiran org... org akan terpikir buat apa susah basuh2... pakai pampes buang terus.. tak yah nak pikir bila nak cuci... tapi bagi saya saya lebih rela membasuh CD dari nak membuang pampes.....

pesanan saya terus hijau kan bumi... terus sayangkan bumi....

with love
liza ramli

hmmmm

sanggup ker?

tah laa tak sanggup rasa nyer.... apalaa dosa budak 3 tahun yang di dera ibu tiri beliau... uiks... anak org plaktu senang senang jer mereka buat cam tu... ish tak berani nak pukul ker cubit ker anak orang... yer sungguh.. ngan iman pun aku kekadang takut nak pegang.... anak org beb.. walaupun anak buah!

tak terpikir ker mereka ttg balasan yang mereka akan dapat.. yer mungkin masa tu ilang pertimbangan tapi mengucap laa cepat.. semua ni ujian dari Allah.. awak dah kawin ngan suami org makna awak akan menjaga warisan keturunan nya.. maka peliharalaa mereka dengan sebaik mungkin.... :)

with love
liza ramli

terharu....

tgh hari tadi saya pergi melawat airil iman.. anak buah saya...

mama dia balik umah sat.. nak p ambil barang lagi.. so saya ngan mak mertua teman kan dia kat spital laa sat.....

kanak airil iman, kiri akil hadi

heheh yang buat aku terharu ialah.. sepanjang 4 tahun dia besar depan mata aku ni.. sekali pun dia tak mintak aku tido kan.. hari ni dia mintak tido kan... aku jadi cam haruuu jerr... ghee~~ best giler laa.. kekok pun ada... hehhehe.. dapat cium dia pun yer gak.. wakakakak segan sbnrnya nak cium depan mak dia... ghee~~~

apa pun iman.. ibu sayang iman... take care kayyy

with love
liza ramli

sabtu!!

salam...

hari yang baik buat saya!!! mungkin juga anda!!

tujuan anda hari ini kemana? saya akan pergi kerumah mak ani utk memasang bio-aura!.. insyaAllah kami akan sampai....

tapi fokus saya utk hari ini tercapai... tukar cadar.. lipat kain.. basuh kain.. sidai baju... sattle!!! hehehe fokus seorg ibu!!! ghee~~

insyaAllah.. kalu kita rasa mudah.. maka mudah laa ia...

with love
liza ramli
salam jumaat

pagi yang agak mendung.. tapi di hati tidak mendung!

masih bersemangat!! alhamdulillah

byk semangat yang masuk sebulan 2 ni... bila pikir pasal semangat ni, saya mengkaji diri saya sendri, mana semangat saya selalu dtg itu.... yer dari dlm diri kita sendri... yakin kita boleh lakukan.. yakin seyakin yakin nya... sebagai contoh :-

saya yakin! dengan diri saya untuk memakai kan CLoth diapers (CD) Moden utk anak saya... tahu tak? saya ni tertagak tagak nak kasi pakai dari bulan awal 2010.. dan alhamdulillah pada disember 2010 saya memulakan pemakaian.. byk dugaan.. yer CD bukan nyer murah murah.. satu CD tu mencecah kita nyer satu beg PAMPES, tu pun paling murah... kekadang mencapai ratus gak la.. tapi pikirkan pada masa akan dtg... CD tu boleh diturunkan kepada anak kita seterusnya... tapi saya kuat kan semangat... Alhamdulilah.. lepas sudah sepuluh bilangan CD, masih lagi berganti2 dengan pampes.. tapi semangat nak bg pakai tu.. ttp menebal dlm diri... biar aku susah hari ni tapi hari esok... menjanjikan kemenangan pada diri ini.....(malas buang pempes) ghee~~~
ini lah CD nyer

ni pulak satu hari nnt aku nak beli... ghee~~

rasanya dah panjang dah celoteh hari ini di pagi hari... seronok kita berburak pasal macam ni... sgt rasa happy.. apa pun take care semua.. jumpa ada di mana-mana!!!

with love
liza ramli

p/s: tekak dah gatai.. selsema dah datang.. badan dah gelong!! Ya Allah kuat kan tubuh badan ku utk aku memikul tanggung jawab sebagai isteri, ibu dan anak serta perjuang... Amin


H1N1 masih ada!!

tengah hari tadi... pergi ke spital tengok mak honey gold... masuk wad.. sakit saya kurang pasti.... tapi bila saya masuk jer dalam wad tersebut...saya dah rasa semacam... saya dah tak rasa selesa... sbb saya ada asma mungkin.... tgh lepak lepak tetiba wanita berbaju putih menegur katil kami......

"adik H1N1 masih ada ni.. positif lagi"

terus saya bawak anak Honey gold keluar dari wad... kesian kat dia... baru nak masuk 4 tahun... kalu ada apa apa susah hati kat kami semua ni... sblm tu suruh cium tok dia semua...

bila di tegur begitu baru tahu bahawa H1N1 masih berkeliaran di sekeliling kita... harap semua ambik perhatian yer...

with love
liza ramli

cinta

salam

alhamdulillah permulaan yang baik awal tahun.. walaupun suami ada sakit tekak ngan selsema... manakala daku pulak ada ketumbit di mata.. heheh ngintai suami.. boleh ghitu?

bersyukur... kerana cinta cinta ku... telah dtg.. telah timbul.. telah terbit... usia nak menjengah 30-an jadi perubahan kena ada.... dari segi luaran dan dalaman... baru hati tenang...

insyaAllah.. mungkin perubahan itu akan saya kupas disini perlahan lahan... untuk renungan bersama.. perkongsian... sharing kan caring...


with love
-liza ramli-

LAMA SAYA BEREHAT KAN!!

heheheheh tak pasti kenapa saya lama berehat?.. ada sbb tertentu kot... oh bz ngan kerja di pejabat!! tapi saya happy... buat kerja tanpa ada gangguan.. heheh tapi mesti ada tekanan bila kita lakukan kerja.. baru abis dengan jaya nyer.. tak ghitu....

2010 sudah berakhir...
2011 kita berjalan...
semoga tahun ini memberi makna bg kami sekeluarga... insyaAllah....

yang penting teguhkan lagi iman ku.. kuatkan iman ku dan teruskan berjuang....

MENJADI LEBIH BAIK DARI TAHUN LEPAS.. INSYAALLAH...