list list listt

tetiba nak tulih lagi erk... lani dah nak masuk 5 bulan aku mengandung... byk benda aku kena buat sblm aku melahirkan zuriat ni... walaupun lagi 4 bulan tapi dlm pikiran

1. masa aku masuk spital anak-anak kena dok ngan MIL. So preparation... baju anak-anak, susu...
2. masa aku dah keluar dari spital.. sure aku kena dok umah MIL.. so apa plak preparation
3. masa aku kat KL plak preparation lagi.. byk nyer nak kena pikirrrr

takper list down satu satu... baruuuuuu tau camna nak buat... betui dakk..

perancangan tu penting selebih nya Allah yg tentu kan

with love
liza ramli

bertahun tak bukak...

tetiba mood hari ni nak tulih dlm blog.. boleh gjitu... oh penyampaian saya sama jer.. tak lebih tak kurang... tah bilaa laa post aku di post kan malas jugak laa lani yerr

lagi pun mood semua mereng tah kemana yerr.. susah nak capai dah... tapi dlm senyap senyap....

alhamdulillah.... dllm tak diam dlm perut ku dah ada baby... insyaAllah bulan depan 5 bulan...

bersyukur sgt sgt.. tak sangka plak nak mengandung lagi.. tapi rezki dah Allah kasi.. kita terima sahaja....

with love
liza ramli

".. .."

Talk is CHEAP, actions are expensive.
Don't talk about it until you're able to afford the action

"AIR SEMBAHYANG '

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini'.
Penjelasan nombor 1 :
Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


2..
Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini'.
Penjelasan nombor 2 :
Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3.
Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini'.
Penjelasan nombor 3 :
Ahli syurga diberikanhisab-hisabnya di tangan kanan .

4..
Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini'.
Penjelasan nombor 4 :
Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5.
Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu'.
Penjelasan nombor 5 :
Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6.
Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini'
Penjelasan nombor 6 :
Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7.
Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.'Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi
titian Siratul Mustaqqim'.

Penjelasan nombor 7 :
Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8.
Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,'Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat'
Penjelasan nombor 8 :
Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri
.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?


Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?


Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?


Bersyukurlah dan bertaubat selalu. Ikhlas kerana Allah.

with love
liza ramli

9 - Official Trailer



assalammualaikum

bertemu kembali.... sekejab ada sekejab takder erk tu semua biasa jer.... hehehhe

ok ari ni saje nak cerita pasal cerita '9' ni.... best gak tgk.. byk adegan lawan lawan laa...

A rag doll that awakens in a post-apocalyptic future holds the key to humanity's salvation.

Director:

Shane Acker

Writers:

Pamela Pettler (screenplay), Shane Acker (story)

smlm kat HBO.... layan gambar ngan anak-anak....

with love
liza ramli

sahabat?

asslaammualaikum.....

kalau kita bersahabat dengan orang baik? kita ikut tak cara dia? saya rasa... saya ikut.. sbb kalu berkawan ngan org baik kan... mmg nmpk perkara baik jer.. susah nak sentuh bab negetif... dia solat kita ikut.. cara berpakaian pun kekadang ikut.. sbb walaupun bertudung style dia smart.. cantik tidak menampak susuk tubuh tu yg saya suka..

sebagai contoh di FACEBOOK.. byk ustad ustad... ustazah ustazah.. lagi lagi contol model kita cam wardina syafiahh...

Wardina Safiyyah OfficialPage Have a good day...yang sempat Duha... mari kita solat...barakah Allah akan bersama kita InsyaAllah....!


korang rasa korang nak buat tak? nak tak? sure korang p buat... saya yakin!!!!

sesape yang tengah mengadap fb ni....jom kita pakat2 solat dhuha tok sapa 15 minit pun....murah rezeki.....jom

tgk satu lagi contoh.... sapa tak mo.. benda baik bergerak laa dengan baik... insyaAllah...


kita berpijak di bumi Allah semata mata pinjaman, yg kekal abadi di akhirat kelak...

ayuh kita cari ilmu utk di dunia dan akhirat

akhir kata... cinta yg selalu terpesong adalah aku... dan cinta DIA pada kita senantiasa...

renung-renungkan dan selamat beramal....

t u _ _ _ G

huhuhuuh pagi tadi jalan jalan tgk blog org.. sekali ternampak satu blog mengatakan sebegini... salah satu ayat dlm blog tersebut:

"islam dah bagitau..wanita wajib menjaga aurat..wajib bertudung...!!
bila di perancis tak bole pakai tudung masuk paper...
bila di london tak bole pakai tudung masuk paper..

di malaysia..bila tak pakai tudung..mengandung!!!


so saya pun tulih laa dlm FACEBOOK... pendapat org kan.... ada jugak betul nya....


tapi saya ada burak dengan seorg jejaka dari N9.. walaupun kenal.. tapi tak pernah burak depan-depan.. segan sebenarnya.. kalu berselisih pun panggil nama jer..

heheheh salah satu ayat yg saya tak leh lupa
"bukan bila tak pki tudung mengandung...bila da mengandung baru nak carik tudung"

nak cari salah siapa pun tak leh nak ckp.. kekadang ibu bapa dah bagi terbaik untuk kita.. dah nasihat sebaik mungkin kat kita... tapi kita!! diri kita!! camna nak ckp pun semua terpulang pada diri sendiri...

alhamdulillah.. sesetengah org pernah bercerita pada saya...
"haa lps masuk ni.. baru pakai tudung....
"
"saya jumpa mamat ni saya bertudung.."
" saya dah berkahwin baru bertudung.."

saya ucap syabas dan tahniah pada mereka yg menyedarkan sahabat utk memakai tudung... pahala tu... semoga kekal sehingga akhir hayat..

tau tak... tudung tu pelengkap badan kita... betui tak saya cakap?... betui dakk?.. tutup mana mana yg tak perlu nmpk... rambut tak yah diurus.. ohh hari ni nak buat sanggul mak limah.. haa bangun laa pagi... kalu bangun pagi tu solat subuh tak per laa gak.. bangun semata mata rambut tu..... tapi apasalah nyer practice bgn pagi.. haa lps azan jer terus aku aku buat sanggul mak limah.... tanam dlm diri sendri.... insyaAllah

saya bukan ahli ulamak bercakap.. tapi saya suarakan pendapat.. kalu rasa pendapat saya ni terok maafkan saya... SEKADAR NASIHAT MENASIHATI...

ha camna saya leh pakai tudung? huuhuhuh

rasanya sekali jer ayah saya cakap " tak mo pakai tudung ke?" masa tu saya duduk bersama arwah nenek dan atuk saya serta makcik... sbb apa dia kata cam tu.. sbb masa tu saya dah jadi "gadis" so bermula titik tu saya berjinak jinak... sekolah menengah dah full pakai tudung... alhamdullillah..bukan nak bangga diri atau apa...cuma bercerita.. saya pun pernah muda remaja.. tapi yg pasti didikan ibu ayah.. love both of u!! semoga iman saya ttp kuat.. jgn ada SEBAB saya menanggalkan tudung saya ini.. kalu boleh nak pakai yg terbaik utk diri saya....

maafkan saya.. jika coretan saya kali ni ada menyinggung mana mana pihak.. sekadar ingat mengingati.. sekadar nasihat menasihati...

syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suaminya
syurga seorang anak di bawah tapak kaki ibu nya
carilah pahala sebelum dtg 5 perkara kepada mu!!

renung-renungkan dan selamat beramal...

with love
liza ramli

saya....

hati gelisah.. jiwa merasa....

sebenarnya nak cerita yg nenek saya dok spital... ahad dapat gak bertemu nenek.. isnin saya dah balik penang..

semasa saya melawat nenek saya... sebelah katil nenek saya tu ada makcik yg badan tak berupaya nak angkat sendiri... biasa aa bila sakit sakit ni byk yg nak bercerita.... makcik tu cerita laa kat makcik saya yg menjaga nenek pada hari itu.. aku ni jenis dengar jerr... dia dok kata laa "saya ada 2 org anak.. dua dua lelaki... yg ni menantu saya... nmpknya ni jer laa yg boleh harap.. yang satu lagi tu... hmm tak abis org tua tu ckp" dia tersenyum jer.. aku menganggung jer laa..

sebenarnya kesian kat anak dan menantu tu kan (yg tak tolong sgt tu kan) sbb apa? sbb masa ni laa kita nak tabur bakti kat dua org tua... masa sakit ni belai laa dia semahu nya.. kalu bukan hari tak buat.. mungkin esok dia takder... sapa merana? sapa terkilan? aku ckp byk pun tak guna.. kalu manusia di bg akal fikiran sila laa guna.. JIKA jadi pada aku suatu hari nnt.. aku pun kena guna akal dan fikiran.... kena ada persefahaman.... dan tolong menolong antara satu sama lain....

with love
liza ramli

tenangkan

saya tak tau laa bagi korang... tapi bg aku... wall aku kali ni rasa buat aku tenang jer... mcm takder apa masalahkan.. ghee~~

kehidupan ni sbnrnya putih... cuma kita jer mencorakkan kehidupan itu

with love
liza ramli