t u _ _ _ G

huhuhuuh pagi tadi jalan jalan tgk blog org.. sekali ternampak satu blog mengatakan sebegini... salah satu ayat dlm blog tersebut:

"islam dah bagitau..wanita wajib menjaga aurat..wajib bertudung...!!
bila di perancis tak bole pakai tudung masuk paper...
bila di london tak bole pakai tudung masuk paper..

di malaysia..bila tak pakai tudung..mengandung!!!


so saya pun tulih laa dlm FACEBOOK... pendapat org kan.... ada jugak betul nya....


tapi saya ada burak dengan seorg jejaka dari N9.. walaupun kenal.. tapi tak pernah burak depan-depan.. segan sebenarnya.. kalu berselisih pun panggil nama jer..

heheheh salah satu ayat yg saya tak leh lupa
"bukan bila tak pki tudung mengandung...bila da mengandung baru nak carik tudung"

nak cari salah siapa pun tak leh nak ckp.. kekadang ibu bapa dah bagi terbaik untuk kita.. dah nasihat sebaik mungkin kat kita... tapi kita!! diri kita!! camna nak ckp pun semua terpulang pada diri sendiri...

alhamdulillah.. sesetengah org pernah bercerita pada saya...
"haa lps masuk ni.. baru pakai tudung....
"
"saya jumpa mamat ni saya bertudung.."
" saya dah berkahwin baru bertudung.."

saya ucap syabas dan tahniah pada mereka yg menyedarkan sahabat utk memakai tudung... pahala tu... semoga kekal sehingga akhir hayat..

tau tak... tudung tu pelengkap badan kita... betui tak saya cakap?... betui dakk?.. tutup mana mana yg tak perlu nmpk... rambut tak yah diurus.. ohh hari ni nak buat sanggul mak limah.. haa bangun laa pagi... kalu bangun pagi tu solat subuh tak per laa gak.. bangun semata mata rambut tu..... tapi apasalah nyer practice bgn pagi.. haa lps azan jer terus aku aku buat sanggul mak limah.... tanam dlm diri sendri.... insyaAllah

saya bukan ahli ulamak bercakap.. tapi saya suarakan pendapat.. kalu rasa pendapat saya ni terok maafkan saya... SEKADAR NASIHAT MENASIHATI...

ha camna saya leh pakai tudung? huuhuhuh

rasanya sekali jer ayah saya cakap " tak mo pakai tudung ke?" masa tu saya duduk bersama arwah nenek dan atuk saya serta makcik... sbb apa dia kata cam tu.. sbb masa tu saya dah jadi "gadis" so bermula titik tu saya berjinak jinak... sekolah menengah dah full pakai tudung... alhamdullillah..bukan nak bangga diri atau apa...cuma bercerita.. saya pun pernah muda remaja.. tapi yg pasti didikan ibu ayah.. love both of u!! semoga iman saya ttp kuat.. jgn ada SEBAB saya menanggalkan tudung saya ini.. kalu boleh nak pakai yg terbaik utk diri saya....

maafkan saya.. jika coretan saya kali ni ada menyinggung mana mana pihak.. sekadar ingat mengingati.. sekadar nasihat menasihati...

syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suaminya
syurga seorang anak di bawah tapak kaki ibu nya
carilah pahala sebelum dtg 5 perkara kepada mu!!

renung-renungkan dan selamat beramal...

with love
liza ramli

No comments:

Post a Comment